Wat is SEO precies?
Het kan niet anders dan dat jij als (aanstaande) marketeer of ondernemer wel eens hebt gehoord van SEO. Letterlijk betekent dit Search Engine optimalisation. Vertaald naar het Nederlands dus zoekmachineoptimalisatie.
SEO of zoekmachineoptimalisatie houdt eigenlijk kort samengevat in dat jij jouw website of webshop optimaliseert voor zoekmachines als Google om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten (SERP, Search Engine Result Page) te komen. Het is hierbij erg belangrijk om relevante informatie te delen die past bij de zoekopdracht van de bezoeker. De organische (gratis) resultaten verschijnen onder de advertenties (Ads).
Waarom is SEO belangrijk voor jouw organisatie?
Kijk eens naar jezelf; je wilt iets weten of bent opzoek naar iets, het eerste wat je doet is je telefoon pakken en zoekt het op Google. Dit geldt voor 95% van de Nederlanders. Het enige wat jij met je bedrijf wilt is onder de aandacht komen van jouw potentiele klanten, je wilt dat jouw doelgroep jouw product of bedrijf zal vinden. SEO is een hele goede manier om leads te generen, hiervoor wil je bovenaan in Google komen. Het maakt vervolgens niet uit of jouw klant online of offline bij jouw product of bedrijf terecht komen, maar ik durf te wedden dat een groot gedeelte van jouw nieuwe leads binnen komen via zoekmachines.
Wat betekent SEO voor jou in de praktijk?
Jouw ranking positie in zoekmachines als Google hangt af van vele factoren die te verdelen zijn in drie categorieën;
- Technische SEO
- Content
- Autoriteit
Het is belangrijk dat jij je richt op de bezoeker van jouw website en dat je niet focust op jouw zoekwoorden. Google hecht meer waarde aan de bezoeker dan aan de organisaties. Als de techniek en content goed zijn, blijft jouw bezoeker langer op jouw site waardoor de autoriteit vanzelf zal stijgen.
Technische SEO
Het is van belang dat jouw website technisch in orde is! Vraag je webbouwer altijd hoe hij rekening houdt met de basis van de technische SEO. Krijg je hier geen duidelijk antwoord op en weet je zelf ook niet hoe dit werkt? Schakel dan altijd een specialist in.
De volgende punten zijn belangrijk voor jouw SEO techniek;
- Structuur van je website
- Juiste gebruik van headers
- Gebruiksvriendelijke urls
- Snelle laadtijd
- Gebruik van een SSL-certificaat
- Gebruik van sitemaps
Content
Jouw doelgroep zit op Google en zijn op zoek naar een product, dienst of informatie. Het is voor zoekmachines belangrijk dat jij waarde geeft aan jouw doelgroep. Hoe beter jouw website is voorzien van content en is ingedeeld naar de behoefte van jouw bezoeker, hoe beter bezoekers / gebruikers van jouw website dit waarderen, hoe meer signalen dat zij doorgeven aan Google.
Het kan hierbij gaan om het bezoeken van meerdere pagina’s, jouw bezoeker haakt niet direct af, jouw gebruiker deelt content op social media, of misschien zelfs wel een link naar jouw website delen.
Ook al is Google op dit moment al zo slim om jouw content te kunnen mappen kan je nog steeds niet om zoekwoorden heen. Er zijn 3 stappen om tot de perfecte content te komen;
- Het analyseren van de behoefte van jouw doelgroep
- Deze behoefte samenvoegen met het zoekwoorden onderzoek
- Het verwerken van de zoekwoorden in jouw content, tekstueel en visueel.
Autoriteit
De autoriteit van jouw website wordt voor een groot gedeelte bepaald door externe links. Het perfecte plaatje zou zijn dat de bezoekers van jouw website jouw content zo waardevol vinden dat zij vrijwillig gaan linken naar jouw website. Helaas werkt dit in de praktijk een stuk lastiger. Iedereen weet namelijk hoe belangrijk links zijn voor jouw positie in Google waardoor er steeds meer mensen geld voor vragen. Dit is iets waar Google het niet mee eens is, omdat er voor nu nog geen andere manier is om de autoriteit van de website vast te stellen dan door links. Met een goed budget is dit dus gemakkelijk te manipuleren, maar levert het ook daadwerkelijk op wat je wilt bereiken?
Als jij met bovenstaande stappen rekening houdt en ook ervoor heb gezorgd dat deze in orde zijn, dan is het een kwestie van tijd en optimalisatie dat jij gaat scoren in Google.

Check hier hoe jij ervoor staat met SEO!